Kamis, 09 April 2020, WIB

Rabu, 14 Feb 2018, 11:58:04 WIB, 2066 View Administrator, Kategori : Pendidikan

MPLS (Masa Pengenalan Lingkungan Sekolah) atau yang selama ini lebih dikenal dengan MOS (Masa Orientasi Siswa) oleh masyarakat luas, selama ini selalu menjadi momok yang menakutkan bagi siswa. MPLS/MOS biasanya diadakan oleh sekolah menengah pertama (SMP/MTs) dan menengah atas (SMA/SMK/MA) sebagai sarana untuk mengenalkan lingkungan sekolah yang baru kepada siswa siswi barunya, namun selama ini kegiatan tersebut disalah artikan dengan melakukan serangkaian kegiatan yang kurang positif. Pendekatan- pendekatan yang dilakukan oleh para kakak kelas selama ini dianggap kurang wajar dan tidak masuk akal dengan menyuruh mereka membawa barang-barang tertentu, makanan dengan merek tertentu, memakai atribut seperti pasien jiwa, bahkan melakukan kegiatan yang dianggap kekerasan fisik  oleh kakak kelas  bahkan tidak jarang hal ini banyak memakan korban jiwa.

 

Hal ini mengakibatkan pandangan masyarakat terhadap kegiatan ini menjadi kegiatan yang ‘horror’ selain itu kegitan ini juga tidak jarang menimbulkan kenangan traumatis pada psikologis siswa, membuat para orang tua khawatir dan merasa parnoid terhadap kegiatan yang sebenarnya bertujuan baik  untuk siswa sebagai sarana pengenalan lingkungan sekolah. Namun tiak perlu khawatir lagi tentang hal ini bagi para orang tua yang anak-anaknya sedang dalam masa masa MOS begitupula dengan para adik-adik kelas yang akan memasuki jenjang ynag lebih tinggi lagi, karna sekarang sudah ada peraturan yang dibuat oleh pemerintah lewat kemendikbud yaitu  permendikbud nomor (no) 18 tahun 2016 tentang pengenalan lingkungan sekolah.  Didalamnya mengatur segala tektek bengek Mos, mulai dari pelaksanaan sampai yang boleh dan tidak boleh yang dilakukan dalam pelaksanaan. Dengan adanya peraturan ini  pula MOS (Masa Orientasi Siswa) di tiadakan dan diganti dengan MPLS (Masa Pengenalan Lingkungan Sekolah) yang membawa citra lebih positive dikarenakan berbagai peraturan yang mengatur didalamnya.

Dalam rangka menyambut tahun ajaran baru tahun 2017/2018 SMK Fatahillah Cileungsi juga ikut menyelenggarakan kegiatan MPLS (Masa Pengenalan Lingkungan Sekolah) yang diselenggarakan mulai tanggal 17 juli 2017 sampai dengan 19 juli 2017 yang akan dilanjutkan 3 hari selanjutnya untuk kegiatan MPO pramuka, yang merupakan ekskul wajib. Kegiatan yang dilakukan pun sangat positive, tidak ada yang namanya senioritas dan bullying. Seluruh siswa/i diperlakukan dengan sangat baik sebagai ‘tamu kehormatan’. Kegiatan ini dimulai sejak pukul 05.30 pagi sampai pukul 15.00 WIB. Kesuksesan acara tidak lepas dari kerjasama para kakak OSIS, para guru dan siswa/i baru yang bisa ikut tertib dan saling mendukung dalam kesuksesan acara.

Disekolah kami juga menyelenggarakan MPLS sesuai dengan anjuran dari surat edaran peraturan kemendikbud, tidak ada kekerasan, ataupun perintah dari  kakak kelas untuk membuat atribut aneh yang tidak wajar ataupun membawa barang-barang dan makanan tertentu yang sulit dicari. Hari kedua dan ketiga MPLS pun begitu kondusif meskipun ada beberapa siswa yang kurang tertib, dihari ketiga pelaksanaan kegiatan para siswa baru diperkenalkan dengan beberapa ekstrakulikuler yang ada di SMK Fatahillah, diantranya ada Karate, Pencak Silat, Taekwondo, Paskibra, Paduan Suara, Nasyid, Futsal, Pramuka dan Marching Band. Para siswa terlihat begitu antusias, kegiatan ini selain bertujuan untuk memperkenalkan ekstrakulikuler yang SMK Fatahillah Cileungsi miliki, juga bertujuan agar para siswa nantinya bisa mengikuti kegiatan ekskul sebagai kegiatan positive diluar jam pelajaran, hal ini juga bertujuan agar siswa/i bisa berkontribusi positive disekolah dan mengurangi kegiatan-kegiatan yang kurang bermanfaat diluar sekolah, alasan diatas lah yang membuat SMK Fatahillah mewajibkan siswa/i nya untuk wajib mengikuti salah satu ekstrakulikuler disamping ekstrakulikuler wajib, Pramuka.

Berikut lampiran dokumentasinya.

        



Selasa, 03 Des 2019 Malam Bina Iman dan Taqwa


Ada 33 Komentar
  • Cyril, 06 Okt 2018, 21:14:11 WIB
    For most recent information you have to go to see web and on internet I found this web site as a best website for hottest updates.
  • Rena, 07 Okt 2018, 10:59:05 WIB
    Hi there mates, pleasant paragraph and pleasant urging commented here, I am in fact enjoying by these.
  • Dillon, 17 Okt 2018, 09:49:34 WIB
    They win the admiration, respect, and good opinion of others,
    immediately. Bachelors are always on the lookout for finding a perfect partner or someone to have fun with.
    Instead, just laugh, tease him or ignore his action.
  • Bernard, 18 Okt 2018, 04:08:16 WIB
    I pay a visit day-to-day a few web sites and sites to read articles or reviews,
    but this webpage gives feature based posts.
  • Reyes, 18 Okt 2018, 05:17:58 WIB
    Appreciate the recommendation. Will try it
    out.
  • Marita, 19 Okt 2018, 14:02:36 WIB
    I don't know whether it's just me or if everybody else experiencing
    problems with your blog. It appears as if some of the written text in your posts are running off
    the screen. Can somebody else please provide feedback and
    let me know if this is happening to them as
    well? This might be a issue with my internet browser because I've had this happen before.

    Appreciate it
  • Grady, 21 Okt 2018, 13:44:58 WIB
    I believe what you composed made a great deal of sense.
    But, consider this, suppose you typed a catchier post title?

    I am not suggesting your content is not solid, however suppose
    you added a headline that makes people desire more? I mean SMK Fatahillah Cileungsi: MPLS Bukan Lagi
    Sebagai Moment Senioritas. is kinda vanilla. You might glance at Yahoo's front page and watch how
    they create article headlines to get viewers to open the links.
    You might try adding a video or a related pic or two to get readers interested about everything've written. In my opinion, it would make
    your website a little livelier.
  • Dorcas, 14 Nov 2018, 23:19:35 WIB
    continuing medical education december 2018
    ConclusionEarly initiation of standard medical treatment for HF may lead to LV functional recovery
    in AIC.
  • Robin, 15 Des 2018, 03:42:56 WIB
    You really make it seem really easy together with your presentation but I find this matter to be really something which I think I'd
    by no means understand. It sort of feels too complex
    and extremely huge for me. I'm looking ahead on your next submit, I
    will try to get the cling of it!
  • Barb, 28 Des 2018, 01:02:06 WIB
    This paragraph will help the internet people for creating new web site or even a weblog from
    start to end.
  • Jasper, 27 Jan 2019, 21:50:27 WIB
    I ?m sure this article has tou?hed all the internet visitors, its really rea?ly goo pi?ce of writing on building up new
    blog.
  • Steve, 11 Mar 2019, 13:59:36 WIB
    Wow! Thi? blog ?ooks ju?t lime mmy oldd ?ne! It's on a totally differ?nt topic buut
    it h?s pretty much the sam? layout and design. Wonderful
    choice ?ff colors!
  • Tamela, 11 Mar 2019, 18:20:09 WIB
    If some one nee?s to be updated with most up-to-?ate technologies t?erefore ?e
    must bbe go to see this site aand b? u? to dare ev?ry ?ay.
  • Tammie, 31 Mar 2019, 15:24:48 WIB
    I really like what you guys are up too. This type of clever work and coverage!
    Keep up the terrific works guys I've added you guys to blogroll.
  • Dwight, 16 Apr 2019, 03:34:10 WIB
    Wow, wonderful blog layout! How long have you been blogging for?
    you make blogging look easy. The overall look of your web site is wonderful, as well as
    the content!
  • Bridgett, 25 Apr 2019, 01:08:14 WIB
    I like the helpful info you provide in your articles.
    I'll bookmark your weblog and check again here regularly.
    I am quite sure I'll learn many new stuff right here!
    Best of luck for the next!
  • Lillian, 30 Mei 2019, 10:58:07 WIB
    Hey there, You have done a great job. I will certainly digg it and personally recommend to my friends.
    I'm sure they'll be benefited from this website.
  • Wallace, 06 Jun 2019, 01:39:00 WIB
    Nice post. I was checking continuously this blog and I'm
    impressed! Very helpful info specifically the last part :) I care for such information a lot.
    I was seeking this certain information for a very
    long time. Thank you and good luck.
  • Jerrell, 11 Jun 2019, 03:18:23 WIB
    Hi there it's me, I am also visiting this website on a regular basis,
    this web site is really pleasant and the people are truly
    sharing fastidious thoughts.
  • Princess, 11 Jun 2019, 21:26:11 WIB
    Social networking sites including Facebook
    has gensrated a major invest the online market. With inflation checking roof, as well as the prices oof the things sky-rocketing, it is no wonder that men annd women are struggling to generate ends meet.

    These include: removing from your profile, treatment of
    tag itself, messaging the photo owner or tagger, andd requesting the
    content get taken down.
  • Katherin, 12 Jun 2019, 16:10:51 WIB
    Hi, Neat post. There is a problem together with your web site
    in web explorer, might test this? IE nonetheless is the
    marketplace chief and a huge part of other folks
    will pass over your wonderful writing because of this problem.
  • Harley, 20 Jun 2019, 14:41:40 WIB
    Jonathan'? fav?rite fish? Pinch to form a parcel.
  • Harry, 22 Jun 2019, 06:26:08 WIB
    N?. 125, Vo?.10. Rome, FAO.
  • Dario, 07 Jul 2019, 22:44:37 WIB
    I believe other website proprietors should take this web site as
    an example, very clean and fantastic user friendly style.
  • Ollie, 08 Jul 2019, 22:20:02 WIB
    Very good written article. It will be beneficial to anyone who usess it,
    as well as yours truly :). Keep up the good work - for sure i will check out more posts.
  • Joann, 11 Jul 2019, 16:54:47 WIB
    Greetings from Los angeles! I'm bored at work so I decided to check
    out your website on my iphone during lunch break.
    I love the knowledge you present here and can't wait to take a look when I get
    home. I'm surprised at how quick your blog loaded on my cell phone ..
    I'm not even using WIFI, just 3G .. Anyways, superb blog!
  • Kimber, 14 Jul 2019, 18:19:52 WIB
    I conceive other website proprietors should take this web site as an example, very clean and fantastic user friendly layout.
  • John, 06 Agu 2019, 03:34:09 WIB
    Incredible! This blog looks just like my old one! It's on a totally different subject but it has pretty much the same page layout and design. Great choice of colors!
  • Lynell, 07 Agu 2019, 15:33:44 WIB
    Good day! I simply want to give you a big thumbs up for your excellent information you have got right here on this post.

    I will be coming back to your site for more soon.
  • Cecile, 19 Agu 2019, 15:44:27 WIB
    Kl?sse nette Netzseite. Das hat mir echt geholfen. Danke sehr für alles.!
  • Harris, 26 Sep 2019, 00:10:09 WIB
    Det kræver selvfølgelig, at du spiller rigtig meget.
  • Judi, 24 Des 2019, 15:54:28 WIB
    These are actually enormouss ideas in about blogging.
    You hqve touched some nice things here. Any way keep up wrinting.
  • Steffen, 30 Jan 2020, 15:15:04 WIB
    ???, ??? ??????? ??????????, ???
    ?????? ????? ????? ????, ??????? ? ????????? ?????????? ??.